Juan Almendares:
“I came to the understanding that the essence of capitalism is anti-human and racist, … and that we can’t be indifferent nor neutral but have to take a position against injustice, war and the violation of human rights.”[1]
Juan Almendares:
“but I can’t keep silent before the crimes and lies of the military geopolitics of international financial capitalism, articulated with the oligarchic power and the ideology of neoliberalism. In essence, I am anti-imperialist.”[2]
Rodrigo Carazo (1989) Tiempo y Marcha, San José, Universidad Estatal a Distancia.
His observations about TNCs after 2 years as Executive Director of Recope, the Costa Rican Petrol Company (1963 – 1965) whose parent company was the US based Texas Petroleum (and later during this time bought by Allied Chemical), and the way they operate. He described himself as a “high status errand boy”.
“De la experiencia con Recope derivé enseñanzas de gran importancia para mí. Lo mismo sucedió con mis tareas de asesor internacional de Allied Chemical. A pesar de las buenas relaciones que mantenía con los representantes de sus socios mayoritarios, no podía menos que concluir que las empresas transnacionales no prestan importancia alguna a la suerte de los pueblos en cuyos países hacen sus negocios: tratan de cumplir estrictamente sus compromisos contractuales y legales, pero hasta allí llegan. La frialdad es total. Lo que manda es el ‘balance de situación’, la rentabilidad, la productividad, en fin, los negocios de la empresa. Si para que éstos sean mejores se requiere endurecer sus posiciones con sus funcionarios o trabajadores, esto no importa … los negocios privan y sus requerimientos son vinculantes. No hay consideración social, política o de relaciones humanas que pueda privar por sobre los intereses de la empresa.
Nada de esto es moralmente aceptable para el nacional de un país sede de inversión extranjera, salvo que asuma la actitud – tan generalizada y común – de ser “más papista que el Papa”, de olvidarse del país y de su pueblo y entregarse en cuerpo y alma a la empresa extranjera.”[3]
Rodrigo Carazo (p.121-2), from his experience as Executive Director of Recope at the time when the parent company Texas Petroleum was taken over by Allied Chemicals (1963 – 1965), suggests that “the transnational companies take their decisions by comparing the benefits which various countries offer them and they choose those which can give them the most” (p. 121). From this it’s easy to conclude that “the investments are motivated exclusively by what the businessmen of short-term vision call ‘productivity’ and ‘successful enterprise’ and, in one word, ‘development’.” (p.121)
“Las empresas buscan, por lo general, beneficios especiales a cambio de la inversión. A la postre, si tienen éxito llevan estos beneficios a los socios extranjeros y tratan de poner a los países pobres en competencia entre ellos para que les dan más. Hemos vivido lo anterior, entre 1982 y 1988 con características de tragedia, en el caso de los inversiones bananeras, que han logrado disminuir casi a cero los impuestos de exportación a base de decir, en cada país, que esos impuestos nacionales ponen a la respectiva nación que los establece “fuera de competencia en el mercado mundial”. [4] Cuando Figueres. El 11 de octubre de 1973, decide nacionalizar Recope, sentí una gran satisfacción como costarricense.”
Dennis Rodgers:
talks of “a new growth model led by narco-trafficking and Free Trade Zones.”[5]
Stephen Corry:
“No open-minded student of history could possibly conclude that the passing of time leads inevitably to an improvement over what has gone before, yet that is the belief which underpins, at least in part, the assertion that industrial society is more advanced than others.”[6]
“Why, for example, should a mineral resource under tribal land not be exploited to help the majority? In reality, those who benefit most are not the needy and the poor, but the directors and shareholders of multinational corporations, development banks and senior government officials. Such arguments are little different from those used to support colonialism, communism or fascism: one group takes what belongs to another, with the excuse that they need, or deserve, it more.”[7]
[1] Juan Almendares (2010) ‘Letter to Mother Earth and Humanity of the Planet’, Tegucigalpa, Honduras, April.
[2] Ibid.
[3] Rodrigo Carazo (1989) Tiempo y Marcha, San José, Universidad Estatal a Distancia, p. 121.
[4] Ibid.
[5] Dennis Rodgers (January-February 2008) ‘A Symptom Called Managua’, New Left Review, 49, London.
[6] Stephen Corry (2011) Tribal Peoples: for tomorrow’s world, Alcester, UK: Freeman Press, p. 33.
[7] Ibid. p.295